Baza Wiedzy

W tym dziale odpowiadmy na najczęściej zadawane pytania

Poniżej znajdziesz zbiór pytań i odpowiedzi

Szkody Osobowe

Czym się różni odszkodowanie i zadośćuczynienie?

Oba te terminy są ze sobą często mylone i stosowane zamiennie. Jednak tak naprawdę, w świetle prawa są to kompletnie różne formy naprawienia powstałej szkody. Jakie są więc różnice pomiędzy nimi?

Odszkodowanie - jest to forma naprawienia tzw. szkód majątkowych. Taką szkodą jest na przykład uszkodzenie samochodu czy motocykla, zalanie mieszkania lub inne uszkodzenie mienia. Odszkodowanie ma również pokrywać np. utracone korzyści, które poszkodowany osiągnąłby, gdyby nie powstała szkoda, a również inne koszty w przypadku uszkodzenia ciała lub pogorszenia stanu zdrowia.

Zadośćuczynienie - w przeciwieństwie do odszkodowania, zadośćuczynienie ma za zadanie złagodzić negatywne przeżycia, które nie dotyczą przedmiotu czy samych poniesionych kosztów związanych z tym przeżyciem. Takimi negatywnymi przeżyciami są ból oraz cierpienie psychiczne poszkodowanego.

Trudność leży w określeniu wysokości takiej formy rekompensaty, ponieważ niemożliwym jest wycenienie cierpienia fizycznego i psychicznego na wartość pieniężną. Jednakże powszechnie uważa się, iż wysokość zadośćuczynienia powinna być odczuwalna dla poszkodowanego, ale tym samym niezbyt wygórowana. Nierzadko uwzględnia się przy tym również aktualne warunki finansowe i stopę życiową poszkodowanego. Innymi czynnikami wpływającymi na wysokość zadośćuczynienia jest rozmiar doznanych cierpień i długotrwałość choroby, a także płeć i wiek poszkodowanego.

Jaka jest różnica pomiędzy błędem lekarskim a medycznym?

Otóż podczas leczenia czy innych czynności medycznych, poza lekarzem mogą lub muszą brać udział inne osoby jak np. pielęgniarki, rehabilitanci czy technicy. Nie można więc mówić o przypadkach błędu lekarskiego w czynnościach, w których nie brał udziału lekarz. Należy pamiętać, że pojęcie „błędu lekarskiego”, czy „błędu medycznego” nie zostały zdefiniowane w żadnym przepisie prawnym. W związku z tym należy powołać się na orzecznictwa sądów.

Wyróżnić należy cztery typy błędów medycznych. Są to:

  • Błąd diagnostyczny, który polega na nieprawidłowym orzeczeniu nieistniejącej choroby, lub na niewłaściwym rozpoznaniu choroby pacjenta, co doprowadziło do pogorszenia jego stanu zdrowia
  • Błąd terapeutyczny – polega na wyborze nieodpowiedniej metody leczenia lub błędnego sposobu leczenia
  • Błąd organizacyjny – polega na negatywnym wpłynięciu na stan zdrowia pacjenta poprzez niesprawną organizację pomocy medycznej
  • Błąd techniczny – niewłaściwe pod względem technicznym wykonanie czynności leczniczej

Można dochodzić swoich roszczeń na drodze postępowania cywilnego z tytułu szkód majątkowych i niemajątkowych, które spowodowane są błędami medycznymi. Jednakże wejście na drogę sądową należy poprzedzić zgłoszeniem szkody zobowiązanemu, czyli najczęściej placówce medycznej, w której pracował lekarz, którego błąd doprowadził do pogorszenia się stanu zdrowia pacjenta. W razie braku reakcji czy odmowy zapłaty, sprawę kieruje się do sądu cywilnego.

W przeciwieństwie do postępowania cywilnego, gdzie wystarcza samo uprawdopodobnienie związku przyczynowego, w procesie karnym wina lekarza nie może budzić najmniejszych wątpliwości. Należy odpowiedzieć tu na pytanie, czy postępowanie lekarza w konkretnej sytuacji, uwzględniając całokształt okoliczności, było zgodne z nauką medyczną i powszechnie przyjętą praktyką lekarską.

Jak uzyskać odszkodowanie za błąd medyczny?

Wszelkie zdarzenia kwalifikujące się jako błąd w sztuce lekarskiej, do których doszło podczas leczenia w szpitalu, mogą być podstawą do uzyskania odszkodowania. Nieocenioną pomoc w walce o należne odszkodowanie zapewniają Wojewódzkie Komisje ds. orzekania o zdarzeniach medycznych.

Zdarzenie medyczne to np: zakażenie pacjenta czynnikiem chorobotwórczym, uszkodzenie ciała lub rozstrój zdrowia pacjenta albo jego śmierć będące następstwem niezgodnych z aktualną wiedzą medyczną:

  • diagnozy, jeżeli spowodowała ona niewłaściwe leczenie albo opóźniła właściwe leczenie
  • leczenia, w tym wykonania zabiegu operacyjnego
  • zastosowania produktu leczniczego lub wyrobu medycznego

Wniosek do Komisji złożyć może pacjent lub jego ustawowy przedstawiciel, a w przypadku śmierci pacjenta, jego spadkobiercy. Wniosek należy złożyć w terminie 1 roku od dnia, w którym poszkodowany pacjent posiadł wiedzę o zakażeniu, uszczerbku na zdrowiu itd. lecz nie później niż 3 lata od dnia, w którym zdarzenie miało miejsce. Warto na stronie internetowej lub w siedzibie właściwego urzędu wojewódzkiego poszukać gotowych formularzy wniosku.

Pamiętaj, że jeśli zaakceptujesz kwotę odszkodowania i zadośćuczynienia, zamykasz sobie tym samym drogę sądową w formie pozwu cywilnego przeciwko szpitalowi. Jeśli nie zaakceptujesz proponowanej kwoty lub jeśli pojawią się nowe okoliczności czy objawy będące skutkiem zdarzenia medycznego już rozpatrzonego przez komisję, możesz dochodzić swoich spraw w sądzie.

Ile czasu mamy na zgłoszenie wypadku przy pracy?

Zgodnie z obowiązującymi przepisami za wypadek przy pracy uważa się zdarzenie nagłe, wywołane przyczyną zewnętrzną, powodujące uraz lub śmierć, które nastąpiło podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika:

  • Zwykłych czynności lub poleceń przełożonych
  • Czynności na rzecz pracodawcy, nawet bez polecenia
  • Za wypadek przy pracy należy również uznać nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną w czasie pozostawania pracownika w dyspozycji pracodawcy, w drodze między siedzibą pracodawcy a miejscem wykonywania obowiązku

Dopiero łączne wystąpienie następujących elementów: nagłość zdarzenia, zewnętrzność przyczyny, uraz lub śmierć pracownika oraz związek z pracą przesądza o tym, że dane zdarzenie można uznać za wypadek przy pracy. Przez nagłość zdarzenia powodującego wypadek należy rozumieć coś nieprzewidywalnego i nieoczekiwanego. Musi to dotyczyć samego zdarzenia, a nie skutku pod postacią urazu lub śmierci. Taka definicja pojęcia pozwala oddzielić wypadki przy pracy od chorób zawodowych, które to powstają w wyniku znacznie dłuższego działania czynników chorobotwórczych.

Pracownik, który uległ wypadkowi, powinien niezwłocznie poinformować o wypadku swojego przełożonego, jeżeli stan jego zdrowia na to pozwala. Przyjmuje się również, że każdy pracownik, który zauważył wypadek lub dowiedział się o nim, powinien zawiadomić o nim przełożonego poszkodowanego pracownika.

Należy jednak pamiętać, iż niepoinformowanie przełożonego niezwłocznie o wypadku w pracy nie zamyka pracownikowi drogi do dochodzenia odszkodowania od pracodawcy.
Nie ma jednak wątpliwości, że im wcześniejsza jest informacja o wypadku, tym łatwiej jest precyzyjne ustalić jego okoliczności i przyczyny. W praktyce często zdarza się jednak, że pracownicy nie informują o wypadku w obawie przed konsekwencjami ze strony pracodawcy. Decydują się na to dopiero w sytuacji, gdy następują niespodziewane poważne konsekwencje powypadkowe.

W sytuacji, gdy pracownik nie zgłosił wypadku niezwłocznie u przełożonego, aby zdarzenie to zostało uznane za wypadek przy pracy, należy wystąpić do pracodawcy ze stosownym wnioskiem. W przedmiotowym wniosku pracownik powinien opisać okoliczności i świadków zdarzenia, załączając zaświadczenie lekarskie potwierdzające związek pomiędzy pogorszeniem się stanu zdrowia z nagłym zdarzeniem wywołanym przyczyną zewnętrzną.

Szkody Komunikacyjne

Kiedy należy wezwać policję w przypadku stłuczki bądź wypadku?

Kiedy dojdzie do kolizji, w której nikt nie odniósł żadnych obrażeń, kierowcy nie mają obowiązku wzywania policji pod warunkiem, że wina jest oczywista i sprawca się do niej przyznaje.

Naszym prawnym obowiązkiem jest wezwanie policji na miejsce zdarzenia, gdy:

  • Wypadek skutkuje ofiarami w ludziach
  • W wyniku wypadku ktoś został ranny – przy czym nie chodzi tu tylko o poważne obrażenia z którymi trafia się do szpitala, ale również o zranienia, stłuczenia, silne bóle głowy i tym podobne
  • Zostało popełnione przestępstwo (np. uczestnik zdarzenia prowadził samochód pod wpływem alkoholu)
  • Do zdarzenia była wzywana straż pożarna albo pogotowie
  • Z powodu wypadku lub kolizji doszło do zatamowania ruchu drogowego, lub jego znacznego utrudnienia

Wezwanie policji jest wskazane w sytuacji, gdy:

  • Podejrzewamy że któryś z uczestników zdarzenia jest nietrzeźwy lub pod wpływem środków odurzających
  • Któryś z uczestników zdarzenia nie posiada dokumentów lub ważnego ubezpieczenia OC
  • Nie jest jasne, kto jest sprawcą zdarzenia
  • Żadna z osób biorących udział w zdarzeniu przyznaje się do winy
  • Okoliczności zdarzenia lub ich ocena przez uczestników nie jest jednoznaczna

Ile czasu mamy na zgłoszenie szkody na pojeździe?

W Polsce każdy posiadacz pojazdu zobowiązany jest do wykupienia obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej, w skrócie OC. Zgłaszanie szkody przebiega w trzech krokach:

  1. Zawiadomieniu ubezpieczyciela sprawcy o zdarzeniu
  2. Oględzin rzeczoznawcy w celu ustalenia zakresu szkody
  3. Wydania decyzji przez ubezpieczyciela

W przypadku szkody OC ustawodawca nie podaje maksymalnego terminu zgłoszenia. W zdecydowanej większości przypadków czas ten wynosi 3 lata od chwili, gdy osoba poszkodowana dowiedziała się o szkodzie. Jeśli szkoda OC została spowodowana czynem niedozwolonym, ulega ona przedawnieniu po upływie 3 lat, od chwili, gdy osoba poszkodowana dowiedziała się o szkodzie oraz zadeklarowaniu przez winowajcę jej naprawienia. Termin ten może ulec wydłużeniu, jednakże maksymalna jego długość to 10 lat.

Jeśli szkoda powstała w wyniku zbrodni lub występku, termin jej zgłoszenia ubiega po 20 latach od dnia popełnienia zbrodni/występku. Czas, w którym poszkodowany dowiedział się o szkodzie, nie jest brany pod uwagę. Jak możemy zauważyć, w niektórych przypadkach na zgłoszenie szkody przysługuje nam więcej niż przepisowe 3 lata.

Kiedy pieszy nie otrzyma odszkodowania w przypadku potrącenia?

Przyjęło się, że jeśli dochodzi do wypadku z udziałem pieszego, winę najczęściej ponosi kierowca. W praktyce bywa jednak różnie. Oczywiście, jeśli kierujący pojazdem jest nietrzeźwy czy też złamał przepisy drogowe (np. przekroczył dozwoloną prędkość) sprawa jest oczywista. Istnieją jednak sytuacje, w których to pieszy staje się sprawcą wypadku. Są to mi:

  • Brak odblasków - jeśli pieszy po zmroku porusza się poza strefą zabudowaną, również. po poboczu a nie na chodniku, powinien mieć elementy odblaskowe, które zapewnią mu widoczność na drodze
  • Wtargnięcie na pasy - Pieszemu nie wolno wtargnąć na pasy tuż pod koła nadjeżdżającego pojazdu. Zanim wejdzie na przejście powinien upewnić się, czy nadjeżdżające samochody znajdują się w na tyle dużej odległości, aby kierowca zdążył wyhamować
  • Przejście poza wyznaczonym obszarem - Pieszy musi pamiętać, że na drodze wyznaczono mu miejsca, takie jak pasy czy chodnik, po których jest zobligowany się poruszać
  • Złamanie przepisów - W przypadku gdy pieszy łamie przepisy ruchu drogowego (np: przejście na czerwonym świetle)

Czym jest szkoda całkowita?

Pojęcie „szkody całkowitej” ma zupełnie inne znaczenie w zależności od tego, czy mowa o ubezpieczeniu AC, czy OC. Szkoda całkowita OC to sytuacja, w której koszty naprawy auta przekraczają próg 100% wartości pojazdu sprzed szkody. W kontekście szkody AC próg ten jest natomiast niższy i indywidualnie ustalany przez ubezpieczycieli - zwykle wynosi w granicach 60-80%.

Gdy uszkodzisz samochód z własnej winy, jak najszybciej skontaktuj się z ubezpieczycielem AC. Rzeczoznawca dokona oględzin auta i sporządzi wycenę. W przypadku stwierdzenia szkody całkowitej otrzymasz różnicę między wartością pojazdu przed szkodą a wartością wraku. Taki sposób wyliczania należnego Ci odszkodowania zakłada, że sprzedasz wrak pojazdu. Nie masz jednak takiego obowiązku. Równie dobrze możesz zdecydować się na sprzedaż auta na części, czy przeprowadzenie naprawy na własny koszt. Zdarza się też, że wartość wraku oszacowana przez ubezpieczyciela jest zawyżona. Gdy sprzedaż po ustalonej cenie okaże się niemożliwa, możesz odwołać się od decyzji i żądać wyższego odszkodowania.

Jeśli chcesz zabezpieczyć swój samochód także na wypadek kradzieży, dokładnie przemyśl wybór rodzaju ubezpieczenia. Standardowe ubezpieczenie AC zakłada, iż w razie kradzieży otrzymasz równowartość pojazdu w dniu zawarcia umowy. Ubezpieczenie mini AC jest natomiast tańsze, ale wiąże się także z mniej korzystnymi warunkami – w razie kradzieży odszkodowanie będzie odpowiadać wartości samochodu w momencie zdarzenia, a musisz pamiętać, że auta szybko tracą na wartości.

Ile czasu ma ubezpieczyciel na likwidację szkody?

Zgodnie z przepisami prawnymi, ubezpieczyciel ma 30 dni na wypłatę odszkodowania od momentu zgłoszenia szkody. Jeśli wykonanie tych czynności będzie niemożliwe w tak krótkim czasie, wówczas termin ten podlega wydłużeniu. Ubezpieczyciel musi jednak wydać zawiadomienie o takiej decyzji na piśmie, a także wypłacić tzw. część bezsporną w ciągu 30 dni od dnia zgłoszenia szkody. Pozostałą kwotę poszkodowany otrzymuje zazwyczaj w ciągu 14 dni od ustalenia okoliczności zdarzenia (termin ten jednak nie może przekroczyć 90 dni od momentu zgłoszenia szkody).

Pamiętajmy również, iż w przypadku opóźnień wypłaty należności nalicza się odsetki. Wynoszą one zazwyczaj około 5,6% w skali roku.

Jak uzyskać odszkodowanie od sprawcy wypadku drogowego?

Aby uzyskać odszkodowanie od sprawcy wypadku drogowego, poszkodowany powinien zadbać o zebranie dokumentacji już na miejscu zdarzenia. Znacząco ułatwi to dalsze postępowanie. W przypadku kolizji taką dokumentacją będzie oświadczenie obu stron o zdarzeniu. W przypadku wypadku, jako iż jest on poważniejszą formą zdarzenia, należy wezwać policję. Sporządzona przez nią notatka zastępuje wyżej wymienione oświadczenie. Dodatkowo warto również zadbać o wykonanie zdjęć miejsca wypadku, a także poprosić świadków o złożenie oświadczeń (jeśli takowi byli).

Może się zdarzyć, że powyższe dokumenty nie wystarczą przy dochodzeniu odszkodowania. Na szkodę składają się również wszelkie inne straty poniesione wskutek wypadku jak np:

  • Rehabilitacja
  • Koszty opieki lekarskiej
  • Zakupy sprzętu medycznego
  • Utracone wynagrodzenia (np. z niemożności podjęcia pracy po wypadku)

Aby udowodnić szkodę i odpowiednio uzasadnić odszkodowanie należy również skompletować dokumenty potwierdzające powyższe wydatki, i je również dołączyć do wniosku o wypłatę odszkodowania. Pamiętajmy, roszczenia należy kierować nie do sprawcy, lecz jego ubezpieczyciela. Jeśli nie uzyskaliśmy takich danych podczas zdarzenia, możemy go ustalić poprzez stronę Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, wpisując na niej numer rejestracyjny sprawcy.

Czyli podsumowując, wniosek o odszkodowanie, który będziemy składać, powinien zawierać w sobie następujące informacje:

  • Dane poszkodowanego
  • Opis wypadku (wraz z datą i miejscem)
  • Dane polisy sprawcy
  • Roszczenia (do do wysokości żądanego odszkodowania)
  • Dokładny opis szkód poniesionych przez osobę poszkodowaną, wraz z dokumentami je potwierdzającymi

Jeśli odszkodowanie, które otrzymaliśmy, jest zbyt niskie, możemy próbować ubiegać się o jego ponowne rozpatrzenie. W takim wypadku najlepszą opcją będzie odezwanie się do firmy, która specjalizuje się w odzyskiwaniu należnych pieniędzy. Zapraszamy więc do Recompensum!

Jak napisać opis wypadku do odszkodowania?

Podczas sporządzania opisu wypadku kluczowe znaczenie ma nie tylko sformułowanie roszczeń, ale również przedstawienie okoliczności, w których doszło do całego zdarzenia. To właśnie poprawnie sporządzony opis pozwoli nam uzyskać kwotę, która zrekompensuje wszystkie poniesione krzywdy i straty.

Podstawową zasadą, którą powinniśmy się kierować jest to, aby opis uwzględniał konkretne, precyzyjne, ale też szczegółowe informacje. Zbyt pobieżne potraktowanie sprawy może skutkować otrzymaniem niższej kwoty od ubezpieczyciela, ze względu na zakwestionowanie rzeczywistej wysokości poniesionych szkód. Mogą się pojawić również wątpliwości co do tego, czy dane uszkodzenie faktycznie wystąpiło podczas kolizji. Dlatego też szczegółowe opisanie całej sprawy może przesądzić na korzyść poszkodowanego.

Co to jest szkoda częściowa?

Szkodą częściową nazywamy sytuację, w której naprawa auta jest możliwa do wykonania. Jej wielkość ustala się jako koszty naprawy pojazdu niezbędne do przywrócenia go do stanu sprzed wypadku. Definicje szkody częściowej mogą się różnić, w zależności czy będzie ona zlikwidowana z ubezpieczenia OC sprawcy, czy też z własnego AC.

Co obejmuje ubezpieczenie OC?

Ubezpieczenie OC jest to polisa, do której wykupienia jesteśmy zobowiązani, jeśli poruszamy się pojazdem mechanicznym na terenie Polski oraz całej UE. Podstawowym jej celem jest likwidacja szkód komunikacyjnych, które powstały w wyniku zdarzenia drogowego (wypadku lub kolizji). Należy też zaznaczyć, iż szkoda podlegająca pod OC wcale nie musi powstać podczas kierowania pojazdem. Polisa obejmuje również szkody, do których może dojść podczas wsiadania oraz wysiadania z pojazdu, jego załadunku czy rozładunku, ale też podczas zatrzymania czy postoju.

Odszkodowanie z OC jest wypłacane, jeśli w momencie zdarzenia powstała szkoda osobowa (której następstwem jest śmierć, uszkodzenia ciała lub rozstrój zdrowia) lub materialna (której następstwem jest utrata, uszkodzenie lub całkowite zniszczenie mienia należącego do poszkodowanego w zdarzeniu).

Kiedy ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania z OC?

Ubezpieczenie OC nie rekompensuje powstałych szkód w przypadku:

  • Zdarzeń drogowych spowodowanych umyślnie
  • Zdarzeń drogowych wynikających z naszej winny
  • Spowodowania zdarzenia będąc pod wpływem alkoholu lub substancji odurzających
  • Prowadzenia pojazdu przez osobę nieposiadającą uprawnień (z wyjątkiem, gdy chodziło o pościg za przestępcą lub ratowanie życia)
  • Ucieczki z miejsca zdarzenia

Należy również zaznaczyć, iż niektóre firmy ubezpieczeniowe posiadają dodatkowy zestaw zdarzeń wykluczonych, zawarty najczęściej w umowach.

Co zrobić, jeśli sprawca wypadku nie miał wykupionego OC?

Jeśli sprawca zdarzenia nie posiadał ubezpieczenia OC lub zbiegł z miejsca wypadku, wtedy ubezpieczenie za szkody osobowe lub majątkowe wypłaca Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Zgłoszenia należy kierować najpierw na policję (policja musi zabezpieczyć dowody, które potwierdzą, że odpowiedzialność ponosi nieznany sprawca), a następnie do dowolnego zakładu ubezpieczeń, który jest członkiem UFG.

Istnieją jednak pewne wykluczenia co do tej zasady. Przykładowo, jeśli powstała szkoda, która jest możliwa do zrekompensowania z własnego AC, wówczas spotkamy się z odmową z UFG. Otrzymasz jednak wyrównanie za poniesione straty (np. zabrane zniżki).

Jak uzyskać odszkodowanie, gdy sprawca zbiegł z miejsca wypadku?

Sprawca kolizji uciekł z miejsca zdarzenia, a wam nie udało się spisać numerów rejestracyjnych jego samochodu. Co zrobić w takiej sytuacji?

W takich przypadkach ubezpieczenie wypłaca Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Jednakże pieniądze zostaną wypłacone wyłącznie za powstałe szkody osobowe. Szkody na mieniu wypłacane są tylko wtedy, gdy obrażenia osób poszkodowanych były na tyle duże, iż spowodowały rozstrój zdrowia trwający dłużej niż 14 dni.

Zgłoszenia w sprawie odszkodowań należy kierować najpierw na policję, gdyż dopiero wtedy jesteśmy w stanie starać się o rekompensatę (policja musi zabezpieczyć dowody, które potwierdzą fakt, że odpowiedzialność ponosi nieznany sprawca). Następnym krokiem będzie zgłoszenie całej sprawy do dowolnego zakładu ubezpieczeń, który jest członkiem Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.

W przypadkach, kiedy sprawca zbiegł, a ty nie masz wykupionego AC, koszty napraw niestety będziesz musiał ponieść sam (prawo zapobiega nadużyciom). Ale nawet jeśli nie posiadasz polisy AC, a doszło do niegroźnej kolizji, w której nikt nie ucierpiał – zawsze wzywaj policję. Jeśli uda się im ustalić, kim jest sprawca, za likwidację szkody będzie odpowiadał jego ubezpieczyciel.

Co zrobić, gdy ubezpieczyciel zaniża odszkodowanie?

Ubezpieczalnie mają w teorii obowiązek, aby wypłacić poszkodowanemu kwotę, która umożliwi na doprowadzenie pojazdu do stanu sprzed wypadku, lub kwotę, która pokryje wszelkie straty materialne powstałe w przypadku szkody osobowej. Niestety jednak w ponad 80% przypadków kwoty te są zaniżane. Nie oznacza to jednak, iż musisz płacić resztę z własnej kieszeni.

W Recompensum specjalizujemy się w dochodzeniu należnych sum za odszkodowania. Jeśli czujecie się poszkodowani lub uważacie, iż należy się wam więcej, to nie zwlekajcie. Skontaktujcie się z nami. Nasi doradcy wyjaśnią jakie kroki prawne możecie podjąć, a także pomożemy wam w całej procedurze.

Co zrobić, gdy ubezpieczyciel zwleka z wypłatą odszkodowania?

W teorii zakład ubezpieczeń musi wypłacić odszkodowanie w przeciągu 30 dni od momentu zgłoszenia wypadku. Jednak w pewnych sytuacjach termin ten może zostać wydłużony.

Jedną z takich sytuacji może być brak możliwości, aby w ciągu 30 dni wyjaśnić wszystkie okoliczności niezbędne do ustalenia sprawcy lub wysokości odszkodowania. Zazwyczaj dzieje się tak, gdy klient nie dostarczy na czas wszystkich potrzebnych dokumentów.

Jednak wypłata odszkodowania nie może przeciągać się w nieskończoność. Prawo ustala, iż ostateczny termin, w którym ubezpieczyciel musi (a przynajmniej nie powinien przekroczyć) zakończyć sprawę wynosi 90 dni od momentu zgłoszenia sprawy. Jeśli natomiast ustalenie odpowiedzialności ubezpieczyciela zależy od toczącej się sprawy cywilnej bądź karnej, wypłacana jest tzw. kwota bezsporna (część odszkodowania, która jest oczywista). Musi być ona wypłacona przez zakład ubezpieczeń w ciągu 30 dni.

Jeśli nadal po dostarczeniu wszystkich dokumentów ubezpieczyciel dalej zwleka z wypłatą, mamy do wyboru kilka różnych posunięć:

  • Wysłanie wezwania do zapłaty powiększonego o odsetki ustawowe
  • Skarga do Rzecznika Finansowego
  • Powiadomienie Komisji Nadzoru Finansowego
  • Skierowanie sprawy do sądu

Co zrobić w sytuacji, gdy otrzymamy odmowę wypłaty odszkodowania po wypadku?

Zdarzają się czasem sytuacje, w których poszkodowany otrzymuje odmowę wypłaty odszkodowania. Decyzja ubezpieczyciela, niezależnie od tego, czy jest to uznanie odszkodowania w całości, części, czy nawet całkowita odmowa wypłaty nie zamyka nam drogi do uzyskania wyższej kwoty świadczenia za szkodę poniesioną w związku z zaistniałym zdarzeniem. Uważaj jednak, gdyż taką opcję prawdopodobnie stracisz, jeśli zawrzesz z ubezpieczycielem jakąkolwiek ugodę (istnieje ryzyko, że wraz z podpisaniem ugody całkowicie zrzekasz się roszczeń w zamian za zaniżone odszkodowanie).

Jeśli ubezpieczyciel odmawia wypłaty odszkodowania, najbardziej sensownym i prawomocnym działaniem będzie przekazanie sprawy do sądu. Oczywiście wcześniej najlepiej podjąć negocjacje, jednak czasem nie pozostaje nam nic innego.

Pamiętaj jednak, iż wniesienie sprawy do sądu wiąże się z koniecznością wstępnego pokrycia kosztów sądowych (opłata od pozwu, ewentualne koszty opinii biegłego sądowego), a w razie oddalenia, sąd może obciążyć poszkodowanego także kosztami procesu poniesionymi przez stronę przeciwną.

Zazwyczaj wstąpienie na drogę sądową warto poprzedzić merytoryczną reklamacją. Można ją złożyć w formie pisemnej, ustnej lub elektronicznej, wraz z uwzględnieniem procedur przewidzianych przez ubezpieczyciela. Musi on udzielić na nią w ciągu 30 dni lub w szczególnych sytuacjach, 60 dni. Jeśli termin zostanie przekroczony, wtedy reklamację uznaje się za rozpatrzoną pozytywnie.

Nie zapominajmy także o możliwości zakończenia sporu polubownie, a więc poprzez skierowanie sprawy do mediacji, zawezwanie do próby ugodowej lub powierzenie rozstrzygnięcia sądowi polubownemu.

Szkody Majątkowe

W jakich sytuacjach przydaje się OC?

Kodeks cywilny nakłada na każdego, kto wyrządza szkodę, obowiązek jej naprawienia. Wykupienie polisy OC w życiu prywatnym, zagwarantuje ochronę finansową w przypadku wyrządzenia szkody na mieniu lub zdrowiu osoby trzeciej. Nie wszystkie zdarzenia można przewidzieć, dlatego ochrona przed skutkami szkód nieumyślnie wyrządzonych innym osobom jest niezwykle istotna. Ochroną ubezpieczeniową nie jesteśmy objęci w przypadku wyrządzenia szkody na zdrowiu lub mieniu osobom bliskim: mężowi, żonie czy dzieciom.

Ubezpieczenie OC możesz dopasować do swoich potrzeb, wybierając najbardziej niezbędne opcje. Mogą pokrywać one:

  • Szkody spowodowane przez zwierzęta domowe (psy, koty i inne),
  • Uszkodzenia samochodu niespowodowane wypadkiem w ruchu drogowym (porysowanie lakieru, zbicie szyby)
  • Szkody spowodowane zalaniem sąsiadów

Do szkód podlegających ochronie w ramach OC dochodzi stosunkowo często, dlatego wykupienie tego typu polisy jest rozsądną decyzją. Warto rozważyć wysokość ubezpieczenia na wypadek, gdyby suma gwarancyjna okazała się niewystarczająca.

Czy warto ubezpieczać swój dom lub mieszkanie?

Ubezpieczenie naszego domu lub mieszkania jest dobrym pomysłem, gdyż w razie wypadku (pożar, powódź) lub kradzieży jesteśmy przed taką nieprzyjemnością zabezpieczeni.
Najpierw warto wybrać się do wybranego towarzystwa ubezpieczeniowego i dowiedzieć się, jakie są konkretne warunki polisy. Oprócz ubezpieczeń domu (rozumianego tutaj też jako mieszkanie, garaż) i wyposażenia, dostępne jest też takie, które dotyczą szkód wyrządzonych innym ludziom (np. zalanie mieszkania sąsiada). Przed wyborem odpowiedniej polisy należy pamiętać, że ubezpieczyciel może mieć pewne wymagania względem Twojego domu np: specjalny zamek w drzwiach, odpowiednie szyby i okna. Ponadto ubezpieczenie będzie chronić jedynie przed tym, co jest zapisane w umowie. Niektóre wypadki są wyłączone z opłat, należą do nich np.: zniszczenia wojenne, tąpnięcia górnicze albo niewystarczająca ostrożność.

Najczęściej zachęca się do kupna ubezpieczeń „all risk”. Chronią one przed bardzo szeroką pulą wypadków, w tym przed np.:

  • Pożarami
  • Eksplozjami
  • Huraganami
  • Lawinami
  • Powodziami
  • Skutkami uderzenia spadającego drzewa

Warto jednak pamiętać o tym, że definicje tych zdarzeń mogą być różne dlatego, warto dokładnie zapoznać się z ofertą oraz umową oferowaną przez dane Towarzystwo Ubezpieczeniowe.

Cena ubezpieczenia jest zależna np. od miejsca zamieszkania czy od ilości nieszczęść, od których chcesz się ubezpieczyć. Należy pamiętać, iż im niższą składkę zapłacimy, tym mniejszą kwotę odszkodowania otrzymamy. W przypadku ubezpieczania wyposażenia domu warto ograniczyć wydatek na te rzeczy, które wydają się najcenniejsze albo najbardziej podatne na zniszczenia. Część z nich może powodować znaczne podwyższenie kosztów ubezpieczenia (np. gdy jest się właścicielem drogiego dzieła sztuki).
Na koniec warto zwrócić uwagę na to, iż istnieją okoliczności, w których cena polisy może być znacznie wyższa od przeciętnej. Będzie tak w przypadku ubezpieczania domu zbudowanego z drewna, z powodu większego ryzyka poniesienia szkody. Koszt ubezpieczenia będzie wyższy co najmniej o połowę. Niektóre towarzystwa ubezpieczeniowe nie proponują w ogóle tego typu polis.

Czym jest szkoda majątkowa i czego można się domagać w związku z jej powstaniem?

Szkoda majątkowa powstaje wówczas, gdy dochodzi do uszczuplenia praw majątkowych. Uszczuplenie praw majątkowych może nastąpić poprzez uszkodzenie lub zniszczenie posiadanej rzeczy (szkoda majątkowa rzeczowa) bądź poprzez uszkodzenie ciała skutkujące koniecznością ponoszenia kosztów leczenia, utratą zarobków itp. (szkoda majątkowa osobowa).

W przypadku szkody majątkowej rzeczowej poszkodowanemu przysługuje odszkodowanie równe wartości uszkodzonej lub zniszczonej rzeczy.

W przypadku szkody majątkowej osobowej poszkodowanemu przysługuje:

  • Zwrot kosztów leczenia (koszty zakupu leków, opatrunków, protez, specjalnej diety, dojazdów do lekarzy itp.)
  • Zwrot dochodów utraconych wskutek niemożności wykonywania pracy
  • Renta – w przypadku gdy poszkodowany trwale utracił zdolność do wykonywania pracy lub zwiększyły się jego potrzeby bądź zmniejszyły widoki powodzenia na przyszłość
  • Koszty przygotowania do innego zawodu – w przypadku inwalidztwa

Powódź - czym jest i jak odpowiednio ubezpieczyć się przed jej konsekwencjami?

W Polsce powodzie wciąż stanowią ogromne zagrożenie, które każdego roku powoduje poważne szkody, zwłaszcza w najbardziej zagrożonych regionach. Towarzystwa Ubezpieczeń zapewniają wiele ofert pomocy w zabezpieczeniu dobytku. Powódź jest czynnikiem zewnętrznym uznawanym za klęskę żywiołową.

Warto pamiętać, że ubezpieczenie od powodzi jest dostępne w ramach polisy dotyczącej nieruchomości. Powinna ona obejmować określone części nieruchomości oraz ich wyposażenie. Należy zwrócić uwagę, że zagrożenie podtopieniem budynku istnieje praktycznie przez cały rok, szczególnie na obszarach najbardziej narażonych. Ponadto powódź i zalanie to dla ubezpieczyciela dwa zupełnie inne terminy.

Powódź wynika z:

  • Opadów atmosferycznych
  • Sztormów
  • Topiącego się lodu i śniegu lub powstawania zatorów lodowych
  • Wody płynącej po zboczach górskich lub terenach pofałdowanych
  • Podwyższenia poziomu wody w morzu, rzece, jeziorze lub innym zbiorniku wodnym

Zakres polisy najczęściej dotyczy ochrony murów i stałych elementów budynku, ale można zabezpieczyć również wyposażenie domu. Umowy oferowane przez Towarzystwa Ubezpieczeń mają różny zakres, dlatego należy zawsze dokładnie sprawdzać wszystkie warunki w nich zawarte. Ubezpieczyciel może jednak odmówić zawarcia umowy, jeżeli w określonym miejscu w ciągu 10 lat powódź zdarzyła się co najmniej 2 razy. Dodatkowo wpływ ma również ryzyko powodziowe, ustalone przez Krajowy Zarząd Gospodarki Wodnej, w tym podział na specjalne strefy (I-IV), gdzie strefa IV oznacza największe zagrożenie powodziami. Wszystkie te warunki mają wpływ na cenę oferty, która w przypadku budynku położonego w takim miejscu może być nawet kilkukrotnie wyższa. Ubezpieczenia od powodzi bardzo często są związane z karencją, czyli czasowym wstrzymywaniem odszkodowania. Karencja nie występuje jednak przy przedłużaniu zawartej wcześniej umowy z ubezpieczycielem, której okres trwania właśnie wygasa.

Warto pamiętać, że w szczególnych sytuacjach ubezpieczyciel może nie wypłacić ubezpieczonemu odszkodowania. Często dotyczy to:

  • zniszczeń związanych z działaniem wody, których bezpośrednią przyczyną nie jest powódź
  • braku odpowiedniego zabezpieczenia nieruchomości
  • uszkodzenia przedmiotów przechowywanych w garażu, pomieszczeniu przynależnym, piwnicy lub w budynku gospodarczym
  • zagrzybienia lub zawilgocenia, które nie są skutkiem powodzi

Co zrobić gdy zostaliśmy zalani przed sąsiada?

Mieszkańcy domów wielorodzinnych często spotykają się z problemem tzw. zalań sąsiedzkich. Jak uzyskać odszkodowanie za straty poniesione w wyniku zalania i kto odpowiada za wypłatę świadczenia?

Zalanie wynika najczęściej z:

  • Uszkodzeń sieci wodociągowej lub grzewczej
  • Uszkodzeń kanalizacji
  • Źle funkcjonujących urządzeń domowych (takich jak pralki lub zmywarki)
  • Awarii zraszaczy
  • Nie zakręconego zaworu sieci wodociągowej, kanalizacyjnej lub grzewczej

W przypadku zalania przyczyna tkwi bezpośrednio w budynku, nie jest więc to klęska żywiołowa. Wynika często z niewłaściwego używania lub zabezpieczenia sprzętu przez człowieka.

Nim będzie można ubiegać się o odszkodowanie, należy najpierw znaleźć i usunąć przyczynę usterki. Jest to szczególnie ważne ze względu na ochronę mienia: zalanie rozprzestrzenia się bardzo szybko, a usterki bywają na ogół rozległe i trudne do usunięcia. Ustalenie źródła szkody ma także duże znaczenie w przy wypłacie odszkodowania. W przypadku zalania sąsiedzkiego obowiązuje przepis art. 415 Kodeksu Cywilnego: kto z winy swej wyrządził drugiemu szkodę, zobowiązany jest do jej naprawienia. Oznacza to, że obowiązek zadośćuczynienia spoczywa na faktycznym sprawcy szkody, a nie na osobie zajmującej lokal.

Jak wykazać przyczynę zalania? Jeśli sąsiad sam uzna swoją winę, należy sporządzić oświadczenie z wyszczególnieniem wszystkich poniesionych strat. Jeśli zalanie nastąpiło na skutek awarii pionu, protokół szkody wystawia zarządca budynku lub przedstawiciel spółdzielni. Do obu dokumentów warto dołączyć dokładne fotografie poniesionych strat. Niejednokrotnie zdarza się, że sprawca szkody nie chce wziąć na siebie odpowiedzialności za zalanie – w takiej sytuacji konieczna będzie opinia rzeczoznawcy z zakładu ubezpieczeń.

Po ustaleniu odpowiedzialności za szkodę, jeśli sąsiad dysponuje ubezpieczeniem OC w życiu prywatnym, można zwrócić się bezpośrednio do ubezpieczyciela z wnioskiem o rekompensatę. W wypadku gdy sprawca szkody nie posiada polisy OC, powinien on samodzielnie zobowiązać się do pokrycia kosztów naprawy zalanego lokalu i nieruchomości. Jeśli formalne wezwanie nie przyniesie skutku, pozostaje nam tylko droga postępowania cywilnego. Jeśli wina za szkodę spoczywa na spółdzielni lub zarządcy budynku, należy zgłosić się do tych instytucji.

Czy można uzyskać odszkodowanie za brak dostawy prądu?

Niestety nie każda przerwa w dostawie prądu jest automatycznie podstawą do uzyskania odszkodowania. W zależności od dostawcy prądu dopuszczalny czas przerwy w dostawie energii jest różny. W przypadku, gdy przerwa w dostawie energii przekroczy dopuszczalny czas trwania (określony w Rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 4 maja 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków funkcjonowania systemu elektroenergetycznego albo umowie zawartej z dostawcą) odbiorcy przysługuje prawo otrzymania od dostawcy bonifikaty. Typowa rodzina może liczyć na rekompensatę za przekroczenie dopuszczalnego czasu przerwy w wysokości jedynie kilkunastu złotych za dobę, jednak w przypadku dużych przedsiębiorstw kwota ta będzie znacznie większa.

W celu uzyskania pieniędzy osoba musi złożyć pisemny wniosek o wypłatę bonifikaty. Wypłata nastąpi dopiero po rozpatrzeniu i uznaniu jego zasadności. W przypadku odrzucenia roszczeń można zwrócić się o rozstrzygnięcie sporu z tytułu umów cywilnoprawnych do sądu powszechnego.

Odbiorca może domagać się również odszkodowania od dostawcy energii z tytułu szkód poniesionych na skutek przepięcia lub awarii sieci elektrycznej. Mogą być to:

  • Zniszczony sprzęt AGD i RTV
  • Rozmrożoną w wyniku przepięcia zawartość lodówki
  • Porażenie prądem

Roszczenie należy skierować do przedsiębiorstwa, które zajmuje się dystrybucją energii elektrycznej i do którego należy sieć dostarczająca nam energię. Również w tym wypadku droga do uzyskania odszkodowania nie jest prosta. Często winą za zaistniałe straty dystrybutor próbuje obarczyć firmę odpowiedzialną za utrzymanie infrastruktury i serwis linii przesyłowej, a nawet przerzucić winę na samego odbiorcę, twierdząc, że uszkodzenia spowodowane były wadliwą instalacją elektryczną użytkownika lub niedostatecznym jej zabezpieczeniem.